Voittajat

Grand Prix

Lasinen Lapsuus ”Hirviöt”

Asiakas: A-Klinikkasäätiö / Lasinen lapsuus
Suunnittelu: Havas Worldwide Helsinki
Tuotanto: Sauna & Grillifilms, Humina, Post Control

Voimakkaasti tunteisiin vetoava kampanja, jonka tulokset vakuuttivat. Yhteiskunnallisesti merkittävä työ, jonka viraali jo itsessään kertoo sen vaikuttavuudesta. Vaikea aihe, johon on löydetty suuria joukkoja puhutteleva tapa käsitellä asiaa. Kilpailutyötä lukiessa nousi kyyneleet silmiin, eikö se jo itsessään kerro työn ansaitsevan Grand Prixín.

Vuoden yritys

hasan & partners

Omat suorat asiakkaat, hyvät luovat konseptit ja digitaaliset ydinideat hallussa, vahva toteutus ja taitava alihankintaketjun hyödyntäminen.

Paras kuluttajille suunnattu palvelu

Voittaja

Cabforce.com

Asiakas: Cabforce
Suunnittelu: Cabforce, Alkuvoima
Tuotanto: Cabforce, Alkuvoima, KLOK, Qvik

Todellinen kuluttajatarve löytää ihka uuden palvelun, joka on suorasukaisen helppokäyttöinen ja vaivaton. Palvelulla on selvästi kansainvälistä menestyspotentiaalia. Strategisesti älykkäästi partneroitunut palvelu. Suurien toimijoiden avulla pieni yritys pääsee oikeaan kohtaan kuluttajien matkailupolkua. Win win win syntyy mutkattomasta bisnesmallista, lisäarvosta partnereille ja kuluttajille riittävän edullisesta palvelusta. Palvelu mahdollistaa ministerikyydin meille jokaiselle.

Kunniamaininta

Scoopinion verkkopalvelu

Asiakas: Scoopinion
Suunnittelu: Scoopinion, Sciant, Juuso Koponen
Tuotanto: Scoopinion

Tämä palvelu ei enää suomalaisia kannuksia tarvitse. Palvelu vastaa täydellisesti tämän päivän mediankulutustarpeeseen. Tämä on juuri sitä mitä mediatalojen pitäisi tehdä. Palvelu lunastaa lupauksensa tarjoamalla lukijalle aidosti relevanttia sisältöä ja varmasti valloittaa maailman.

Kunniamaininta

Uusi elämyksellinen VisitFinland.com

Asiakas: Matkailun edistämiskeskus
Suunnittelu: SEK & GREY
Tuotanto: Byroo

Tämä on ihan sairaan hyvin tehty. Kun puhutaan inspiroinnista, tämä inspiroi. Huikean visuaalinen sisältö tuodaan rohkeasti tarkasti rajatulle kohderyhmälle: oikeassa kohtaa, oikein paketoituna. Kuin matkailun Steve Jobs olisi ollut tekemässä. Toteutus on viety alusta loppuun viimeistä yksityiskohta myöten ylpeydellä. Kunpa olisimme jo Suomessa.

Paras B2B-palvelu

Voittaja

Taloussanomat - verkkouudistus

Asiakas: Taloussanomat
Suunnittelu: Sanoma News
Tuotanto: Sanoma News

Kategorian ainoa työ, joka aidosti ratkaisi brändin liiketoiminnallisen haasteen. Huolella suunniteltu ja toteutettu uudistus, jonka tulokset olivat vaikuttavia. Vastasi myös B2B-kategorian haasteisiin parhaiten, eli käänsi käppyrät oikeaan suuntaan.

Kunniamaininta

Sampo-konsernin vuosikertomus 2011

Asiakas: Sampo Oyj
Suunnittelu: Miltton, YellowBlack
Tuotanto: Crasman, Kennel Helsinki, Toast Post, Kuubi, Juha Törmälä

Visuaalisesti ja toiminnallisesti poikkeuksellisen vaikuttava palvelu, joka on toteutettu viimeistellysti. Laadukas vaikutelma erottaa massasta.

Paras design

Voittaja

Uusi elämyksellinen VisitFinland.com

Asiakas: Matkailun edistämiskeskus
Suunnittelu: SEK & GREY
Tuotanto: Byroo

Laadukas sisältö, erityisesti kuvat ja videot, tuottaa tällaiselta verkkopalvelulta odottamasi elämyksen. Design on klassista ja toimivaa. Ei ehkä hirveän yllättävää, mutta se viimeistely! Responsiivisuus ja huoliteltu webtypografia tekevät designista ajanmukaisen. Valtava määrä sisältöä on hallittu poikkeuksellisen hyvin. Yhdessä riemastuttavan mobiiliaplikaation kanssa (myös shortlistalla) tämä palvelu uudistaa vanhaa tuttua tarinaa. Päihittää Ruotsin 6-1.

Kunniamaininta

Homo studiosus - kiinnostunut ihminen

Asiakas: Otavamedia
Suunnittelu: Bob Helsinki, SON Helsinki
Tuotanto: SON Helsinki, Carbon Software

Tämä kampanjasivu on tekniseltä toteutukseltaan sarjan säväyttävimpiä. Se hyödyntää webin uusia tarinankerrontatapoja esimerkillisesti ja on visuaalisesti hallittu esitys. Neukkarin kalvosulkeisten sijaan on kuin katsoisi hyvää mainosta.

Kunniamaininta

Taideyliopiston web sivut

Asiakas: Taideyliopisto
Suunnittelu: Suunnittelutoimisto Bond
Tuotanto: Kelvin

Perinteisen instituution uusi rohkea ilme on tehty digiaikaa varten. Se herää henkiin nettisivuilla. Ilme on jatkuvasti muuntautuva, löytäen käytössä uusia yllättäviä olomuotoja. Silti saitissa ei ole mitään turhaa kikkailua. Simppeli rakenne pitää sisällään pieniä innovaatioita esimerkiksi navigoinnissa. Nettisivujen ja uuden ilmeen julkistamisesta seurannut poikkeuksellisen kiivas julkinen keskustelu oli mahtavaa: siinähän tämä instituutio vain toteuttaa perustehtäväänsä - designin avulla.

Paras sosiaalisen median hyödyntäminen

Voittaja

Nissan Rumble

Asiakas: Nissan Nordic Europe
Suunnittelu: TBWA\Helsinki
Tuotanto: !noob, Louder, Metronome
Mediatoimisto: OMD Helsinki

Ei olla kovin kaukana viime kevään Cannes-voittajista. Born social-kampanja, josta ei kunnianhimoa puutu. Hienosti myyty ja rohkeasti ostettu. Tekijät ja asiakkaat saavat olla itsestään ylpeitä. Kymmenen tämän kokoluokan keissiä ensi vuonna ehdolle, kiitos.

Kunniamaininta

Ellos Hintahepulit - Kuinka kääntää traditionaalinen vaatteiden verkko-ostaminen koukuttavaksi ostohysteriaksi?

Asiakas: Ellos
Suunnittelu: ToinenPHD, Kuubi, Ainoa Resolution
Tuotanto: Kuubi
Mediatoimisto: ToinenPHD

Ilo palkita kampanja, jossa somesta tahkotaan suoraa myyntiä viivan alle. Huolellisesti toteutettu, analysoitu ja optimoitu medianäkyvyys kotiutuu paria astetta innovatiivisemmassa verkko-ostokokemuksessa ja kassa käy. Hienoa työtä, hissimusat vielä pisteenä ii:n päällä.

Kunniamaininta

Viidakon tähtöset

Asiakas: Sub, MTV Media
Suunnittelu: Robot
Tuotanto: Robot, Cybercom Finland
Mediatoimisto: -

Herkullisesta lähtökohdasta tehty juuri se, mitä pitikin. Kaverin nolaaminen on harvoin ollut näin mehukasta. Luontainen viraalipotentiaali on hyödynnetty tappiin saakka ja tekninen toteutus tyydyttää kerrankin kriittistäkin silmää. Viestin saa läpi monellakin tavalla, mutta kiistatta parhaiten silloin, kun käyttäjät vievät sen perille uutisfeedeihin meidän puolestamme.

Kunniamaininta

Rumpunen

Asiakas: Suomen Syöpäyhdistys ry
Suunnittelu: Havas Worldwide Helsinki
Tuotanto: Woodpecker Films
Mediatoimisto: -

Raikas luova idea. Kokonaisuus on suunniteltu huolella kohderyhmän verkkokäyttäytymisen mukaan: ei ammuta umpimähkään, vaan ollaan nuorten iholla ajankohtaisella, puhututtavalla ja jaettavalla sisällöllä. Samalla hienovaraisesti valistaen. Kokonaisuudesta paistaa syvä kohderyhmäymmärrys ja toteutuksen varmuus.

Paras UX-design

Voittaja

Helsingin Sanomat - HS.fi

Asiakas: Helsingin Sanomat
Suunnittelu: Cava Interactive, Helsingin Sanomat
Tuotanto: MK&C, Futurice, Houston Inc., Frantic

Voittajatyössä kiteytyy pitkäjänteisen työn tulos, jossa on onnistuneesti muutettu syvälle juurtuneita sisällön kulutustottumuksia. Työssä on luotettu omaan tuotteeseen ja lähdetty hakemaan toimivaa mallia, joka ottaa huomioon sekä käyttäjäkokemuksen että sisältömedian liiketoiminnan.

Erinomainen toteutus, jonka suunnittelutyötä on tuettu jatkuvalla yksityiskohtiin pureutuvalla käyttäjätestauksella. Palvelu on räätälöity eri päätelaitteisiin ja kehitystä on tehty sisällön ehdoilla.

On onnistuttu luomaan tavallista syvempi käyttökokemus, jossa verkon rooli on kasvatettu tasavertaiseksi painetun lehden kanssa. Palvelukokonaisuus ja saman sisällön saatavuus eri medioissa mahdollistaa aidosti lukukokemuksen luontevan jatkamisen aamiaispöydästä, työmatkoille ja eri tilanteisiin pitkin päivää.

Kunniamaininta

adidas Window Shopping

Asiakas: adidas
Suunnittelu: TBWA\Helsinki, Integer Nordic
Tuotanto: Integer Nordic, Symbio

Työ ansaitsee kunniamaininnan uudesta lähestymistavastaan, joka kutsuu käyttäjän vuorovaikutuksen kautta viettämään aikaa brändin parissa. Työssä on aidosti ajateltu käyttäjää ja käyttötilannetta. Toteutuksessa on ilahduttavaa, että on ajateltu laatikon ulkopuolelle ja ettei käyttö edellytä aplikaation lataamista. Kategorian työ, jonka tuomaristo olisi halunnut itse suunnitella.

Paras mobiilikampanja

Voittaja

Let the Laplication bring the Northern Lights to the palm of your hand

Asiakas: Lapland – The North of Finland
Suunnittelu: SEK & GREY
Tuotanto: Great Apes
Mediatoimisto: Mediatoimisto Voitto

Kyseinen kampanja osoittaa terminologiaa myöten erinomaista luovuutta. Kampanja tukee brändin tavoitteita yhdistämällä todellisuutta ja päätelaitteen erityisominaisuuksia. Visuaalisuus on toteutettu hienosti. Sovelluksen avulla tuotettua sisältöä on hauska ja helppo jakaa sosiaalisessa mediaa tukien näin myös hienosti brändin tavoitteita. Loi tuomaristolle WOW-efektin.

Kunniamaininta

Postin joulukorttimuistutus mobiilissa

Asiakas: Itella Posti
Suunnittelu: DDB Helsinki, Widespace
Tuotanto: Widespace
Mediatoimisto: Dagmar

Kampanjan idea oli yksinkertainen, mutta selvästi kuluttajaa hyödyttävä. Mobiilimediatoteutuksessa on yhdistetty saumattomasti mainos ja palvelu. Kampanjassa on pystytty vastaamaan brändin olemassa olevaan haasteeseen uudella tavalla.

Kunniamaininta

Magic in McDonald's

Asiakas: McDonald's China
Suunnittelu: TBWA\Gamelab, Rovio
Tuotanto: Rovio

Kampanjassa käytettiin luovalla tavalla hyväksi sijaintitietoa, joka tarjosi aidon motivaation brändin toimipisteessä käymiseen. Kovassa nosteessa olevaa pelibrändiä osattiin hyödyntää brändin kohderyhmää hyödyntävällä tavalla.

Paras mobiilipalvelu

Voittaja

HIFK Taskupeto

Asiakas: Helsingin IFK
Suunnittelu: Taiste
Tuotanto: Taiste

Kyseinen työ palveli hyvin sekä brändin että loppukäyttäjän tavoitteita ja tarpeita. Palvelu otti hienosti huomioon mobiilin luomat mahdollisuudet erilaisissa käyttötilanteissa. Sovellus yhdistää hienosti huvin sekä hyödyn johdattamalla suoraan ostotilanteeseen. Erityisen suurta luovuutta osoitti tapa hyödyntää kilpailijan palvelua sekä intohimoista suhdetta brändiin. Sovellus on helppokäyttöinen, visuaalisesti brändinsä näköinen ja hyödyntää monipuolisesti käyttöjärjestelmän mahdollisuuksia.

Kunniamaininta

adidas Window Shopping

Asiakas: adidas
Suunnittelu: TBWA\Helsinki, Integer Nordic
Tuotanto: Integer Nordic, Symbio

Kyseinen työ osoitti äärimmäistä luovuutta. Se yhdistää hienosti out-of-home median, verkko-ostamisen sekä mobiiliulottuvuuden. Maailman mittaluokassakin ratkaisu hakee vertaistaan, jossa kohderyhmänä on y-sukupolvi.

Kunniamaininta

Tasku Linnanmäki

Asiakas: Linnanmäki / Lasten päivän säätiö
Suunnittelu: Great Apes
Tuotanto: Great Apes

Sovellus käyttää hienosti hyödyksi sijainnin tuomia mahdollisuuksia. Gamefication-tyyppinen loppukäyttäjien aktivointi ja käytöstä palkitseminen osoittaa hienoa luovuutta. Brändi ja brändin palvelut on tuotu hyvin esiin.

Paras kuluttajakampanja

Voittaja

Saunalahti – Kristal

Asiakas: Saunalahti
Suunnittelu: Bob Helsinki
Tuotanto: Robot, Otto tuotanto, Pablo Films
Mediatoimisto: Virta

Rohkeasti erilainen kampanjan lanseeraus, joka sai ihmiset nauramaan, itkemään ja raivostumaan. Kampanjan poikkeuksellisen hyvin luotu tarina yhdistettynä monipuolisiin kanavavalintoihin sai tämän työn erottautumaan muista.

Kunniamaininta

Nissan Rumble

Asiakas: Nissan Nordic Europe
Suunnittelu: TBWA\Helsinki
Tuotanto: !noob, Louder, Metronome
Mediatoimisto: OMD Helsinki

Suuri Suomalainen kampanja, jonka tulokset ovat häkellyttäviä. Kampanja onnistui saavuttavaan kuluttajien huomion ennennäkemättömällä tavalla, jopa Suomen rajojen ulkopuolella.

Kunniamaininta

Viidakon tähtöset

Asiakas: Sub, MTV Media
Suunnittelu: Robot
Tuotanto: Robot, Cybercom Finland
Mediatoimisto: -

Brändin mukainen ja koukuttava kampanja, jolla saavutettiin huikeat tulokset. Lisäksi aiheutettiin kuluttajille sydämentykytyksiä.

Paras B2B-kampanja

Voittaja

Joutsenmerkki: meikitön päivä

Asiakas: Joutsenmerkki
Suunnittelu: White Sheep
Tuotanto: White Sheep
Mediatoimisto: -

Loistavat tulokset ja ainoa BB2B-kampanja, josta syntyi ilmiö. Luovaa mediankäyttöä, ja myös ainoa sarjan kampanja, jossa PR otettu osaksi kampanjakokonaisuutta. Harvemmin käytetty B2B-kampanjan lähestymistapa, jossa keskitytään siihen, mitä asiakkaan asiakkaat haluavat. Kampanjassa on lähdetty luomaan kysyntää pitkällä tähtäimellä, todelliset tulokset saadaan vasta vuosien työn jälkeen. Kampanja on myös yhteiskunnallisesti tärkeä.

Kunniamaininta

TalSa Bannerimies

Asiakas: Taloussanomat
Suunnittelu: hasan & partners
Tuotanto: Buena, Ölk
Mediatoimisto: -

Olipa hauska nähdä jotain hauskaa! Itseironinen, ja naulan kantaan osunut toteutus, jossa näkyy mainosnikkarien varman vasarakäden ote. Positiivisesti erilainen kampanja, joka on suunniteltu huolella ja siksi tuonut halutut tulokset.

Kunniamaininta

Comptel - Contextual Intelligence at MWC 2013

Asiakas: Comptel
Suunnittelu: Activeark JWT
Tuotanto: Activeark JWT, Otto Film
Mediatoimisto: -

Tyylipuhdas ja toimiva B2B-kampanjan toteutus, joka on toiminut ilmeisen hyvin ja uponnut tarkoin harkittuun kohdeyleisöönsä. Iso budjetti näkyy ja on saatu hyödynnettyä hyvin: laatu leimaa jokaista yksityiskohtaa.

Paras verkkomainos

Voittaja

Mastering the Northern Lights

Asiakas: Lapland – The North of Finland
Suunnittelu: SEK & GREY
Tuotanto: Great Apes
Mediatoimisto: Mediatoimisto Voitto

Bannerimainos on harvoin yksinkertaisuudessaan näin pysäyttävä ja kaunis. Tuotannon laatu herättää revontulet henkiin. Hetki vierähti leikkiessä ja viesti meni perille.

Kunniamaininta

Häiritse Mähöstä

Asiakas: DNA
Suunnittelu: hasan & partners
Tuotanto: Byroo, Also Starring
Mediatoimisto: ToinenPHD

Harvemmin bannereissa tulee vastaan suuria persoonia. Nyt tuli. Tapetoinnin sijaan on mietitty tilan vahvuuksia ja mahdollisuuksia. Esimerkillistä tarinankerrontaa läpi medioiden.

Paras viraalimainos

Voittaja

Lasinen Lapsuus "Hirviöt"

Asiakas: A-Klinikkasäätiö / Lasinen lapsuus
Suunnittelu: Havas Worldwide Helsinki
Tuotanto: Sauna & Grillifilms, Humina, Post Control
Mediatoimisto:

Tunteisiin vetoava tarinankerronta ja rohkea toteutus puhutteli koko maailmaa. Ei kikkailua, vaan vahva konsepti ja toteutus. Strateginen näkemys viraaliuden aikaan saamisessa esimerkillistä. Kunnianhimo näkyy lopputuloksessa.

Kunniamaininta

Viidakon Tähtöset

Asiakas: Sub, MTV Media
Suunnittelu: Robot
Tuotanto: Robot
Mediatoimisto: -

Näkemys ihmisten verkkokäyttäytymisestä on osunut maaliin. Facebook-personoinnin ja asiakkaan oman median yhdistäminen luo mahtavan illuusion ja kokemuksen. 'Pakko jakaa’ -efektihän tästä syntyy.

Kärkimedia tuloksellisin verkkokampanja

Voittaja

Finnair - Excellence in Global Tactical visibility

Asiakas: Finnair
Suunnittelu: Finnair, Dagmar
Tuotanto: SEK & GREY, SEK Point, Activeark JWT
Mediatoimisto: Dagmar

Kautta linjan huippuluokan osaamista, erittäin hyvää liiketoiminnan ymmärrystä ja tavoiteasetantaa. Selkeät ja monipuoliset mittarit. Eriomaiset tulokset jotka on aikaansaatu puhtaasti verkossa. Maailmanluokan myynnin ja markkinoinnin optimointia. Kisan parhaita dokumentointeja.

Kunniamaininta

Veturi - Kuinka VR käänsi negatiivisen keskusteluilmapiirin taloudellisia tuloksia tuovaksi digitaaliseksi markkinointikanavaksi

Asiakas: VR
Suunnittelu: ToinenPHD, Kuubi, VR
Tuotanto: Kuubi
Mediatoimisto: ToinenPHD

Erinomainen dokumentointi, selkeä tavoiteasetanta, kovat tulokset tälle brändille joka on ollut maineongelmissa. Toimenpiteet ovat johtaneet kanta-asiakasrekisterin kasvattamiseen ja sitä kautta myynnin kasvuun.

Paras integroitu kampanja

Voittaja

Elämä hankalaa, DNA helpottaa

Asiakas: DNA
Suunnittelu: hasan & partners
Tuotanto: Byroo, Also Starring
Mediatoimisto: ToinenPHD

Voittajatyössä yhdistyvät esimerkillisellä tavalla luova ja tunteisiin vetoava idea sekä laaja integroitu toteutus. Suomalaiseen mielenmaisemaan istuva tarina eli joustavasti eri medioissa ja onnistui myös aktivoimaan kohderyhmän osallistumaan ja jatkamaan tarinaa. Harva kampanja lähtee leviämään näin spontaanisti sosiaalisessa mediassa. Kampanjan tulokset olivat vakuuttavat. Emme halua valittaa, mutta muut eivät vain olleet yhtä hauskoja :)

Kunniamaininta

Hello World Open

Asiakas: Reaktor
Suunnittelu: Reaktor
Tuotanto: Reaktor, 3Motion
Mediatoimisto: -

Kunniamaininnan saava työ on oodi pimeissä huoneissa energiajuoman voimalla työtä tekeville. Yksi markkinoinnin vaikeimmin myytävistä ja erityisesti saavutettavista osa-alueista on PR. Tässä kampanjassa se otettiin esimerkillisesti haltuun. Kampanjasta välittyi aito tekemisen riemu.

Spesiaalikategoria: MTV3:n vuoden parhaat pikselit

Voittaja

Big Wheel of McWrap

Asiakas: McDonald's
Suunnittelu: DDB Helsinki
Tuotanto: Barabra
Mediatoimisto: OMD Helsinki

Mielenkiintoinen ja erilainen kampanja. Haastoi ja aktivoi, ja jätti vahvan muistijäljen.

Työhön voit tutustua MTV MEDIAn Spotti-sivustolla.

 
 
Ylös